Nieuwe groene entree voor Waregem aan de Zuiderlaan

Van een saaie asfaltparking naar een uitnodigend autovrij plein, waar maximaal is ingezet op groen. Het nieuwe plein biedt ruimte om te wandelen en fietsen, maar is ook voorzien op sporadisch zwaarder verkeer. Hoe dit knappe onthardingsproject vorm kreeg, vragen we aan Jeroen Vanhollemeersch, Senior Projectleider Infrastructuur, en Kristof Van Impe, Senior Expert Landschapsarchitectuur van ingenieurs-, advies- en ontwerpbureau Sweco.
 

Van monofunctionele asfaltparking naar multifunctionele groene landmark

De site ligt langs de ring van Waregem (R35) aan het voetbalstadion Elindus Arena en tegenover Waregem Expo. Wie vanaf de E17 richting het centrum van Waregem rijdt, komt er automatisch langs. “Tot voor kort was dit niet meer dan een geasfalteerde parking aan het stadion” vertelt Jeroen Vanhollemeersch. “Het stadsbestuur kwam bij ons met de vraag om van dit plein een landmark te maken als entree tot de stad. Gezien de dichte bebouwing was het zaak om maximaal groen in ons ontwerp op te nemen. Ook de komst van een kantoorgebouw, een hotel, 2 appartementsgebouwen en de vernieuwing van het voetbalstadion vroegen om een dynamische en flexibele invulling. Bij thuiswedstrijden van Essevee bevinden er zich zo’n 12.000 mensen in de directe omgeving. Op andere dagen is de nieuwe publieke ruimte een fijne ontmoetings- en ontspanningsplek.”

  • “Van een troosteloze asfaltparking maakten we een groene publieke ontmoetings- en ontspanningsplek. Bij de herinrichting realiseerden we bovendien een netto ontharding van bijna 50%.”
    Jeroen Vanhollemeersch
    Senior Projectleider Infrastructuur bij Sweco

Netto ontharding van circa 50%

De asfaltparking met slechts enkele kleine, smalle groenstroken werd vrijgemaakt van autoverkeer en is enkel nog toegankelijk voor de hulpdiensten en voor captatiewagens (radio en tv) bij thuiswedstrijden. Jeroen Vanhollemeersch: “Een van de prioriteiten was om het regenwater op te vangen. Van het verharde deel stroomt het water nu af naar de wadi’s, waar het wordt gebufferd en in de bodem kan infiltreren. Bij een te hoge waterstand loopt het via speciale kolkaansluitingen over naar de regenwaterafvoer.”

“De paden voor het voetganger- en fietsverkeer zijn aangelegd in uitgewassen cementbeton. De overbreedte die nodig is voor de hulpdiensten en de zone voor de captatiewagens werd verhard met groenbestrating, in combinatie met een waterdoorlatende fundering. De huidige verharding beslaat 5850m², waarvan 1600m² groenbestrating. Tegenover het verharde terrein van 8000m² vroeger, is dat een ontharding van bijna 50%.”

Organisch maar strak ontwerp

“Het ontwerp werd enerzijds bepaald in functie van de verwachte looplijnen”, vult Kristof Van Impe aan. “Daarnaast wilden we inspelen op de architectuur van de verschillende gebouwen op de site. Zo ontstond een organisch, maar strak ontwerp. Het geheel van paden, plantvakken en wadi’s volgt een organische vorm. Om wat contrast te brengen, kozen we voor halfopen stenen met een strak lijnenpatroon dat bestaat uit 50% beton en 50% gras. Dit resulteert in een mooi lijnenspel.”
 

“Voor de zitplaatsen is een vlotte bereikbaarheid natuurlijk ook belangrijk. Dat is mooi gelukt door de toepassing van een gesloten steen in hetzelfde formaat als de groenbestrating. We kozen hier voor het Hydro Lineo XL-concept, dat een gesloten model met halfopen groenstenen combineert en bovendien voldoende bestand is tegen zwaardere belastingen zoals die van brandweervoertuigen en captatiewagens.”

  • “De groeneilanden gaan op harmonische wijze in het organisch ontwerp op. De op maat gemaakte afboording van de plantvakken maakte het mogelijk de zitelementen mee te integreren in dezelfde beweging”,
    Kristof Van Impe
    Senior Expert Landschapsarchitectuur bij Sweco

Harmonische plantvakken op maat met geïntegreerde zitelementen

“Verspreid over het plein zijn er 7 groeneilanden aangelegd die op harmonische wijze in het organisch ontwerp opgaan. Door een eenvoudige brede afboording van de plantvakken worden de zitelementen mee geïntegreerd in eenzelfde beweging. De kantstroken voor de afboording werden op maat gemaakt, en ook de verloopbanden die enerzijds overgaan in de zitelementen uit het Solids- en Seats-gamma zijn aangepast voor een nette aansluiting op de kantstroken."

"Voor de zitelementen kozen we voor een mix van 50% Solids en 50% Seats. Die laatste hebben een houten afwerking met een zitvlak en hier en daar ook een rugleuning. We beperkten de veelheid aan materialen om een zekere rust en harmonie te verkrijgen”, besluit Kristof Van Impe.

Zoals de foto's tonen kreeg dit onthardingsproject een prachtige vormgeving en werd het ontwerp ook tot in de puntjes uitgevoerd. Een project waar zowel Sweco als aannemer Vanden Buverie trots op mogen zijn.