Reflecterende zebrapadelementen voor meer voetgangersveiligheid

VOETGANGERSVEILIGHEID OP DE BELGISCHE WEGEN LAAT TE WENSEN OVER
Enkele maanden geleden verwezen wij in een webartikel naar een analyse van Touring waaruit bleek dat België wat betreft de verkeersveiligheid van voetgangers als derde slechtste scoort van West-Europa! De mobiliteitsorganisatie benadrukte de nood aan verbetering van de zichtbaarheid van voetgangers op onze oversteekplaatsen.

MEER VEILIGHEID DANKZIJ NIEUWE REFLECTERENDE ZEBRAPADELEMENTEN
STRADUS maakt het nu mogelijk zeer efficiënt zebrapaden aan te leggen met een reflecterende belijning die zowel de zichtbaarheid van als de waakzaamheid voor voetgangers duidelijk verhoogt.

Sven Tilkin, Product Development Manager bij STRADUS vertelt: ‘We zijn heel trots deze nieuwste telg te kunnen toevoegen aan ons Street Safe aanbod. Indien we met deze ontwikkeling ook maar één verkeersslachtoffer kunnen voorkomen, is dit ons de investering meer dan waard. Veiligheid is binnen STRADUS namelijk een topprioriteit. Ook diverse studiebureaus en besturen die we hebben betrokken bij de ontwikkeling van de elementen zijn enthousiast. Ongetwijfeld ziet u de komende weken of maanden deze prefab zebrapadelementen opduiken in bestekken en projecten.’

Het betreft bovendien prefab elementen die snel te plaatsen zijn. Werken met kleinschalig materiaal leent zich immers niet voor elke situatie. Denk bijvoorbeeld aan een rijweg in asfalt waar het niet opportuun is een zebrapad aan te leggen met betonstraatstenen.

DE VOORDELEN VAN RETROFLEX ZEBRAPADELEMENTEN KORT SAMENGEVAT

  • Duidelijk verhoogde zichtbaarheid van en waakzaamheid voor voetgangers dankzij de witte belijning bestaande uit een innovatieve reflecterende toplaag (meer informatie rond Retroflex vindt u hier).
  • Toepasbaar voor elke wegbreedte gezien naast de standaard elementen van 1 meter ook passstukken te verkrijgen zijn. De lengte van de witte lijnen bedraagt 3 meter overeenkomstig een standaard zebrapad.
  • Geen risico op beschadiging of vervuiling van de witte belijning bij het plaatsen van de elementen. De witte belijning is immers volledig omrand met een zwarte (antislip-) toplaag.
  • Snelle en eenvoudige plaatsing dankzij de grootte van de elementen (prefab). Zowel het laten aansluiten van de elementen in een verharding met kleinschalige materialen als het inwerken ervan in een rijweg in asfalt is mogelijk.
  • Plaatsingsvoorschriften zijn vrij verkrijgbaar en quasi identiek aan de reeds gekende prefab verkeersdrempels (ook deze verkeersremmers kunnen trouwens voorzien worden van éénzelfde reflecterende belijning).
  • De elementen kunnen iedere verkeersbelasting weerstaan dankzij hun dikte van 16 cm en een wapening in de onderbeton.

Kortom, met deze reflecterende zebrapadelementen slaan we 2 vliegen in één klap: een verhoogde verkeersveiligeid op oversteekplaatsen voor voetgangers én een snelle en eenvoudige plaatsin.